החלפת מפרק ירך חלקית

שלחו לנו הודעה לייעוץ ראשוני

תוכן עניינים


ניתוח החלפת מפרק ירך חלקיניתוח החלפת מפרק ירך חלקי מסיר ומחליף את כדור מפרק הירך. הוא אינו מחליף את השקע. ניתוח זה מבוצע לרוב על מנת לתקן סוגים מסוימים של שברים בירך.

כדור מתכת מחובר לירך, בהליך הנקרא שתל ירך. הוא מונח בליבת עצם הירך, ומקובע היטב לעצם הירך באחת משתי דרכים: קיבוע עד העצם; או ציפוי נקבובי העצם.

המנתח משתמש בהרדמה כללית, כלומר, המטופל ישן במהלך הניתוח, או שהוא משתמש בהרדמה אזורית, כך שהמטופל אינו מרגיש את אזור הניתוח. הוא מקבל תרופה שקורמת לו לטשטוש. סוג ההרדמה הנקבע תלוי במצב הבריאות הכללית, ובהעדפת המטופל.

הצורך בניתוח החלפת מפרק

המטרה היא לתקן סוגי שברים מסוימים בירך, ואפשרות זו נקבעת כששקע מפרק הירך בריא. מספר שברים בירך ניתנים לתיקון באמצעות ייצוב העצמות בקיבוע פנימי.

ניתוח החלפת ירך חלקית מבוצע על אנשים צעירים ופעילים, או מבוגרים פעילים פחות. ההחלטה כיצד לתקן שבר בירך נקבעת בהתאם לסוג השבר, הגיל ורמת הפעילות.

מיד לאחר הניתוח

כשהמטופל מתעורר מהניתוח, הכאב נשלט עם תרופות תוך ורידיות (IV), ותרופות למניעת זיהומים, קרישי דם ובחילות. אם הניתוח בוצע בהרדמה מקומית, תתרחש מעט תחושה או חוסר תחושה כלל מתחת למותניים למשך פרק זמן קצר. במהלך ההתאוששות, המטופל מקבל כרית להצבה בין הרגליים, כדי לשמור על הירך החדשה במקום הנכון.

לעתים נקבע אף קטטר, המאפשר את ריקון השלפוחית מבלי לקום מהמיטה. על מנת למנוע קרישי דם, המטופל לובש גרבי דחיסה, הסוחטים ומשחררים את הרגליים התחתונות לשמירת זרימת הדם.

תנועה

לאחר הניתוח, וכשהמצב מאפשר, המטופל לומד כיצד להניע את גופו מבלי לפגוע בירך. עד שהירך נרפאת באופן מוחלט, הוא משתמש באמצעי זהירות לירך, הכוללים:

הימנעות מפיתול ירכיים – הכתפיים, הירכיים, הברכיים והרגליים פונות קדימה.

הרגל שעברה ניתוח אינה חוצה את מרכז הגוף לכיוון הרגל השנייה – פיזיותרפיסט מלמד את המטופל לא לשלב רגליים או לבצע תנועות שגויות.

זהירות במהלך כניסה או יציאה מהמיטה או מכונית – יש לוודא שהרגל אינה עוברת את קו אמצע הגוף.

הצבת כרית בין הברכיים במהלך שכיבה על הגב – הכרית מוטלת תחת הרגל שעברה ניתוח, כך שניתן להסתובב לצד מבלי לפתל את המותניים.

ביום הניתוח או ביום שלאחריו, המטופל מקבל סיוע לצאת מהמיטה – הוא לומד כיצד ללכת עם הליכון או קביים. עד היציאה מבית החולים, הוא יכול לשבת ולעמוד בבטחה, להתלבש בעצמו, להשתמש בשירותים, להתרחץ ולהשתמש במדרגות.

היציאה מבית החולים

לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך חלקי, המטופל נשאר בבית החולים למשך מספר ימים. הוא יכול להשתחרר הביתה אם הוא מקבל בבית טיפול, וההתאוששות מתקדמת כמצופה. בתקופה הראשונה, הוא זקוק לסיוע מסביב לשעון.

אם לא קיימת מערכת תמיכה בבית, נקבעת שהות במרכז שיקום, במיוחד אם נדרש טיפול נוסף. ניתן לשוב הביתה כאשר ההתאוששות מלאה והמטופל מסוגל לנוע בבטחה ולדאוג לעצמו.

המשך התאוששות

במהלך השבוע הראשון או לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך חלקי, יש צורך בפחות ופחות תרופות כאב. במהלך מספר שבועות לאחר הניתוח, נקבעות תרופות למניעת קרישי דם. יש להשתמש בהליכון, קביים או מקל במשך מספר שבועות. כשהאנרגיה מתחדשת, ניתן לצאת לטיול קצר מספר פעמים מדי יום. אם מתרחשים כאבים, ניתן להניח חבילות קרות על הירך.

יש להימנע מנהיגה עד שהרופא מאשר; ולא לקחת תרופות כאבים נרקוטיים. התאוששות מלאה לאחר החלפת מפרק ירך חלקית עשויה להימשך לפחות חצי שנה. יש להקפיד על תרגילי תנועה ופיזיותרפיה, המסייעים להאצת ההתאוששות. רוב המטופלים יכולים לקיים יחסי מין בבטחה כעבור חודש עד חודש וחצי. יש להתייעץ עם הרופא לגבי המועד הבטוח והתנוחות הבטוחות לירך החדשה.

יעילות החלפת מפרק ירך חלקית

הניתוח מניב בדרך כלל תוצאות טובות, אך ההתאוששות דורשת סבלנות וזמן. ניתן להשיב את רוב, אם לא את כל, יכולות התפקוד שהיו בעבר.

בשל האופן בו בנויה הירך, כל קילוגרם נוסף של משקל הגוף מוסיף מתח לירך. שליטה על המשקל מסייעת למפרק הירך החדש להתאושש היטב. המטרה היא שהמפרק החדש ימשיך לתפקד גם ללא עבודה פיזית קשה או פעילות ספורטיבית מאומצת.

סיכונים

סיכוני ניתוח החלפת מפרק ירך חלקי כוללים:

קרישי דם – מהווים סכנה אם הם חוסמים את זרימת הדם מהרגל אל הלב, או אם הם עוברים לריאות.

זיהום – הפצע מטופל עם אנטיביוטיקה, וזיהום עמוק במפרק עשוי לדרוש ניתוח נוסף. במקרים מסוימים, יש להחליף את השתל עם ניתוח נוסף.

פגיעה בעצב – זהו סיכון נדיר, העשוי לגרום לתחושת עקצוץ, קהות או קושי בהנעת השריר

סיכונים נוספים כוללים:

  • בעיות עם ריפוי הפצעים.
  • בעיות בהרדמה.
  • הבדלים באורך הרגל. כל הבדל קטן ביותר וניתן לטיפול באמצעות הוספת מדרסים.
  • הרפיית שתל הירך בעצמות.
  • זיהום במפרק.

אולי יעניין אותך גם:

דלקת בבורסת הירך: כל אפשרויות הטיפול בירך במקום אחד

מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי
מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי

ד"ר רויטל מלאכי, מייסדת המרכז לטיפול בברכים והחלפת מפרק ברך, מגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה מ- 10 שנים בהם היא טיפלה בהצלחה במאות מטופלים ומטופלות. טיפול באנשים תמיד משך אותי, בחירת המקצוע הגיעה ישירות מהלב!

המרכז להחלפת מפרקים

אם אתם עומדים לעבור ניתוח להחלפת מפרק,
חברת איימיס מציעה לכם את שירותי מחלקת הניתוחים האורתופדיים,
הכוללת אפשרויות טיפולים כירורגיים ברמה גבוהה, אותם מבצעים מומחים בעלי מוניטין רב,
מארצות הברית, אירופה ישראל.

למה לבחור באיימיס לניתוח החלפת מפרקים?

שלחו לנו הודעה

פוסטים נוספים:
חדש: ניתוח רובוטי להחלפת מפרקים

הפופולריות של ניתוחי החלפת מפרק הולכת ועולה. בקצב הנוכחי, ההערכה היא כי עד סוף העשור צפוי מספר המנותחים לשלש את עצמו. יש החוזים שהמספר אף

החלפת מפרק בעזרת מחשב

אוסטוארטרוזיס היא מחלת מפרקים נפוצה ביותר המתאפיינת בהריסה של הסחוס שהוא חלק מהמפרק אשר עוטף את קצות העצמות ולמעשה מאפשר תנועתיות חלקה של המפרק. כאשר

הפרוטזות המתוחכמות בעולם

אנשים רבים משתמשים בביטויים נפוצים דוגמת "המכונית היא הרגליים שלי" או "המחשב הזה הוא הידיים שלי בחוץ לארץ", אך מה אם באמת חסרות לאדם ידיים או

053-3528218
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!