החלפת מפרק ברך בבני נוער

שלחו לנו הודעה לייעוץ ראשוני

תוכן עניינים


החלפת מפרק לבני נוערהמושג "מחלות מפרקים" מעלה בראשנו אסוציאציות של אנשים מבוגרים, הנשענים על מקל ונאנחים בגלל כאבי ברכיים וגב. למרות המחשבות הללו, המציאות עולה על כל דמיון.

מסתבר שבני נוער ואף ילדים יכולים לחלות במחלות מפרקים בדיוק כמו מבוגרים, ומפליא לגלות כי יש מחלות הפוגעות במפרקים במיוחד אצל ילדים אשר באות לידי ביטוי במיוחד בברכיים.

מחלת מפרקים יכולה להשפיע באופן קשה על איכות החיים, לשנות לחלוטין את חיי החברה של בני הנוער המתמודדים איתה ולאלץ אותם להתרגל לקצב שונה של ניהול זמן. אף על פי שהמחלה אינה נדירה, רבים אינם מכירים מספיק את ההשלכות של בעיות מפרקים בברכיים – אז הנה כמה פרטים שחשוב להכיר.

בעיות מפרקים אצל ילדים – אבחנה מבדלת

פעמים רבות בעיות אצל ילדים נדמות כבעיות מפרקים, אך בירור מעמיק מגלה כי מדובר על כאבי שרירים הנמצאים באזור. עצמות יכולות לכאוב במהלך גדילה מואצת, רצועות יכולות להימתח ואפילו גידים יכולים להיקרע – אך כל אלו אינן בעיות מפרקיות, למרות שהכאבים יכולים להיות דומים ולבלבל אפילו את הרופאים המאבחנים שנדרשים לאמצעי הדמיה לצורך האבחנה הסופית.

ממה זה נובע?

אצל ילדים ובני נוער פעמים רבות הבעיה במפרקים מתחילה עקב מחלה הנקראת: "דלקת פרקים אדיופטית בבני נוער". משמעות המילה אדיופטי הוא – ללא סיבה ידועה. עולם הרפואה עדיין אינו יודע מדוע מתחילה הדלקת במפרקים אצל בני נוער, כאשר החשד העיקרי נופל על וירוסים התוקפים את אוכלוסייה זו באופן תדיר – אך עדיין אין לכך הוכחה במדע.

בנוסף על בעיה נפוצה זו, בעיות מפרקים יכולות לנבוע משחיקת סחוס, גדילה שאינה בצורה הנכונה והמתאימה ואפילו עקב בעיות בעצמות הגורמות לבעיות מפרקים. כל אלו גורמות לכאבים קשים בברכיים, כאשר דלקות פרקים יכולות לתקוף גם מפרקים אחרים.

כיצד מתמודדים?

כאבי מפרקים אצל ילדים ובני נוער יעברו אבחון סופי עד שתימצא להם הסיבה המדויקת. הרצון הטיפולי הוא לתת נוגדי כאבים, לשמור על הילדים פעילים ככל האפשר ולהקל עליהם את הכאב בתקווה שהגורם לבעיות המפרקים ייעלם מעצמו ולא יהיה צורך ניתוחי.

פעמים רבות זוהי אכן המציאות וכמעט חמישים אחוזים מן החולים בדלקות מפרקים מחלימים באמצעות טיפול בנוגדי כאב בסיסיים בלבד.

אלו שצריכים טיפול נוסף ממשיכים בפיזיותרפיה לחיזוק השרירים סביב המפרק, תרגילי כושר ואפילו תרופות חזקות יותר – כאשר מגיעים למסקנה שאין דרך אחרת עוברים לניתוח החלפת מפרק.

ניתוח החלפת מפרק ברך

הברך היא איבר כל כך רגיש מאחר ועליה מתבסס כמעט כל משקל גופנו בעת ההליכה. כאבי המפרק משפיעים לרעה על איכות החיים עד כדי צורך בניתוח להחלפתו.

במהלך הניתוח נכנסים הרופאים אל תוך הברך ובוחנים את מצב ראשי העצמות. לאחר שהם מנקים את האזור הם מנסרים ומחליפים את ראשי העצמות הנדרשים בחומר הנקרא פוליאתילן המשולב עם מתכת וחומר קרמי מיוחד.

בבני נוער ההתאמה חייבת להיות מדויקת מאחר והם עדיין גדלים כך שיכול להיות שיהיה צורך בניתוח מתקן להמשך הטיפול.

הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה ורק לאחר שנוסו טיפולים שמרניים המפורטים לעיל.

סיכונים בניתוח

במהלך הניתוח חוששים מאי התאמה של המפרק המלאכותי לתוך הגוף, פגיעה בעצבים המקיפים את האזור והגבלת יכולת התנועה של המפרק המחודש. לאחר סיום הניתוח ותחילת השיקום הסיכונים הם זיהום של האזור המנותח, חולשה של המפרק או חוסר יכולת להשתמש בו ופגיעה באיכות החיים של החולה.

מטרת הניתוח היא לשפר את חיי החולה ולאפשר לו טווח תנועה נרחב ככל האפשר לאורך שנים – במיוחד מאחר ומדובר על בני נוער אשר ניצבים בפניהם עוד חיים ארוכים בהם ישתמשו במפרק.

מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי
מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי

ד"ר רויטל מלאכי, מייסדת המרכז לטיפול בברכים והחלפת מפרק ברך, מגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה מ- 10 שנים בהם היא טיפלה בהצלחה במאות מטופלים ומטופלות. טיפול באנשים תמיד משך אותי, בחירת המקצוע הגיעה ישירות מהלב!

המרכז להחלפת מפרקים

אם אתם עומדים לעבור ניתוח להחלפת מפרק,
חברת איימיס מציעה לכם את שירותי מחלקת הניתוחים האורתופדיים,
הכוללת אפשרויות טיפולים כירורגיים ברמה גבוהה, אותם מבצעים מומחים בעלי מוניטין רב,
מארצות הברית, אירופה ישראל.

למה לבחור באיימיס לניתוח החלפת מפרקים?

שלחו לנו הודעה

פוסטים נוספים:
053-3528218
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!