מתי לא מומלץ לבצע ניתוח החלפת מפרק?

שלחו לנו הודעה לייעוץ ראשוני

תוכן עניינים


מתי לא ניגשים לניתוח החלפת מפרקהחלפת מפרק ירך היא הליך כירורגי במהלכו חלקים חולים של המפרק מוסרים ומוחלפים עם חלקים חדשים, מלאכותיים, הנקראים תותבת. מטרות הניתוח כוללות שיפור הניידות, שיפור תפקוד המפרק והקלת כאב. אנשים הסובלים מנזק למפרק הירך או הברך, הגורם לכאב ופוגע בפעילות היומיומית למרות טיפול, עשויים להיות מועמדים לניתוח החלפת מפרק. אוסטיאוארתריטיס היא הסיבה הנפוצה ביותר לסוג זה של נזק.

אך מצבים אחרים, כגון דלקת מפרקים שגרונית, מחלה דלקתית כרונית הגורמת לכאב, נוקשות ונפיחות במפרקים, אוסטיונקרוזיס, מוות של עצם הנגרם כתוצאה מאספקת דם שאינה תקינה, פגיעה, שברים בעצם וגידולים, עלולים אף הם להוביל להתמוטטות המפרק והצורך בניתוח החלפה.

לא למבוגרים בלבד

בעבר, רופאים שמרו את אפשרות ניתוח החלפת מפרק בעיקר לאנשים מעל גיל שישים. החשיבה הייתה שבגילאים אלו אנשים פחות פעילים ומפעילים פחות לחץ על המפרק המלאכותי, בהשוואה לאנשים צעירים. אך בשנים האחרונות רופאים מצאו שהניתוח מתאים ביותר גם לאנשים צעירים. טכנולוגיה חדשה שיפרה את החלקים המלאכותיים ומאפשרת להם לעמוד בלחץ רב יותר.

כיום, רמת הבריאות והפעילות הכללית של אדם חשובה יותר מהגיל בניבוי הצלחת החלפת המפרק. הליך זה עלול להיות בעייתי לאנשים עם בעיות בריאותיות, ללא תלות בגילם. לדוגמא, אנשים הסובלים מהפרעות כרוניות כגון מחלת פרקינסון, או מצבים שגורמים לחולשת שרירים קשה, נוטים יותר מאנשים ללא מחלות כרוניות, לפגוע במפרק המלאכותי או לנטרל את תפקודו.

אנשים שאינם מועמדים טובים להחלפת מפרק

אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לזיהומים או הסובלים מבריאות לקויה, נוטים פחות להתאושש בהצלחה, ולכן אינם נחשבים כמועמדים טובים לניתוח זה. מחקרים חדשים מצביעים על העובדה לפיה אנשים שבוחרים לעבור ניתוח טרם הידרדרות במפרקים מתקדמים, נוטים להתאושש בקלות רבה יותר ומשיגים תוצאות טובות יותר.

לפני קביעת הצורך בהחלפת מפרק ירך מלאה או חלקית, הרופא מנסה שיטות טיפול אחרות, כגון פעילות גופנית, עזרי הליכה ותרופות. תכנית הפעילות הגופנית מחזקת את השרירים סביב המפרק, ועזרי הליכה כגון מקלות או הליכונים, מסייעים להקלת המתח מכאבי המפרקים הפגומים ומסייעים במניעת או עיכוב הניתוח.

יעילות התותבת המושתלת

היבט היעילות משתנה בקרב אנשים שונים, היות ומצבו של כל אדם הוא ייחודי, ולכן הרופא והמטופל שוקלים יחד את היתרונות והחסרונות. תותבות מתאימות בדרך כלל לאנשים מבוגרים ופחות פעילים, ואנשים עם עצמות חלשות, כגון בעקבות אוסטיאופורוזיס, והנטייה היא שלא לבצע את הניתוח בקרב אנשים צעירים, פעילים יותר, למרות שבמצבים חמורים, גם הם יכולים לעבור את הניתוח.

מחקרים מראים שהשתלת תותבת פעם אחת בחיים נושאת שיעורי הצלחה זהים, ושגם אם קיים צורך בניתוח חוזר להחלפת מפרק, או שינוי התותבת, שיעורי ההצלחה זהים. אך נתונים ארוכי טווח יותר זמינים בארצות הברית להחלפות מפרקים עם תותבות המיוצרות בטכנולוגיות מתקדמות, ורופאים אינם משתמשים היום בתותבות מיושנות יותר, שיוצרו ופותחו לפני שנות השבעים.

החיסרון העיקרי של תותבת מיושנת: תקופת החלמה מורחבת – נדרש זמן רב עד שהעצם הטבעית גדלה ומתחברת לתותבת, ואדם עם תחליפים חייב להגביל את הפעילות עד לתקופה של שלושה חודשים על מנת להגן על המפרק. בנוסף, אדם עם תותבת עשוי לחוות כאבים במפרק שהוחלף במהלך החודשים שלאחר הניתוח, כשהעצם גדלה לתוך התותבת.

תקופת השיקום וההתאוששות

לאחר ניתוח החלפת מפרק, אנשים אינם שוהים בבית החולים למעלה מיום אחד עד ארבעה ימים. החלמה מלאה מהניתוח נמשכת בסביבות שלושה חודשים עד חצי שנה, בהתאם לסוג הניתוח, הבריאות הכללית, והצלחת תכנית השיקום.

חשוב לקבל הוראות מהרופא לפני היציאה מבית החולים, ולבצע אותן בקפדנות עם השיבה הביתה. כך גדלים סיכויי ההצלחה של הניתוח.

מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי
מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי

ד"ר רויטל מלאכי, מייסדת המרכז לטיפול בברכים והחלפת מפרק ברך, מגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה מ- 10 שנים בהם היא טיפלה בהצלחה במאות מטופלים ומטופלות. טיפול באנשים תמיד משך אותי, בחירת המקצוע הגיעה ישירות מהלב!

המרכז להחלפת מפרקים

אם אתם עומדים לעבור ניתוח להחלפת מפרק,
חברת איימיס מציעה לכם את שירותי מחלקת הניתוחים האורתופדיים,
הכוללת אפשרויות טיפולים כירורגיים ברמה גבוהה, אותם מבצעים מומחים בעלי מוניטין רב,
מארצות הברית, אירופה ישראל.

למה לבחור באיימיס לניתוח החלפת מפרקים?

שלחו לנו הודעה

פוסטים נוספים:
מנתח אורתופדי מומחה

כאבי גב, פציעות ספורט, ירכיים וברכיים הם מספר מצבי שרירים ושלד המשפיעים באופן נרחב על מערכת הבריאות. לקבלת האבחנה הנכונה ואפשרויות הטיפול המתאימות ביותר, חשוב

באלו מקרים יש לעבור ניתוח החלפת מפרק?

אם אתם סובלים מכאבים ואובדן תפקוד בירכיים או בברכיים, ניתוח החלפת מפרק מטפל בתסמינים באמצעות גישות ניתוח מתקדמות להחלפת מפרקים מלאה או חלקית. טיפול בדלקת מפרקים

ניתוח חוזר להחלפת מפרק ירך

ניתוח חוזר להחלפת מפרק ירך מבוצע לתיקון תותבת שהושתלה בניתוח המקורי, וניזוקה לאורך הזמן עקב זיהום, או עקב בלאי טבעי של המותניים. הניתוח מסייע לתקן

נעילה מכאנית של המפרק

נעילה מכאנית של המפרק היא מונח המשמש לתיאור מצב מכאיב המתרחש כתוצאה מאורך הברך בזווית מסוימת במהלך הארכת מפרק הברך. מצב זה גורם לכאב ברך

מהו מפרק סינוביאלי?

גוף אדם בוגר מכיל 206 עצמות וכשלוש מאות מפרקים, או נקודות שבהן שתי עצמות נפגשות. רוב המפרקים הם מפרקים סינוביאליים, כגון הברכיים. כל המפרקים הסינוביאליים

אבחנה לקראת ניתוח החלפת מפרק

  כאבי ברכיים הם כאבים שכיחים ואופייניים לקבוצות גילאים מסוימים. כשהכאבים מתחילים, יש להגיע לרופא אורתופד, שמתמחה בתחום דלקת פרקים ופגעים בפרקים בגלל סיבות. שחיקת

053-3528218
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!