שיקום בבית חולים לאחר החלפת מפרק

שלחו לנו הודעה לייעוץ ראשוני

תוכן עניינים


שיקום בבית החוליםלאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך, הרופא ממליץ על תקופת שיקום. זוהי תכנית הכוללת פעילות גופנית קבועה כחלק מרכזי מתהליך ההתאוששות מהניתוח. בניית כוח השרירים סביב המפרק החדש מאפשרת שיבה לפעילות רגילה.

במהלך האימונים, הכאב מנוטר, ומידה מסוימת של חוסר נוחות היא נורמלית. המטופל שמח להיווכח, אפילו בשלב מוקדם של השיקום, שהוא חווה הקלה משמעותית מהכאב לאחר החלפת מפרק הירך.

מהלך שיקום לאחר החלפת מפרק

הרופא מפנה את המטופל לטיפול פיזיותרפי, במפגשים קבועים. הפיזיותרפיסט מלמד את המטופל עבודה על תרגילים המסייעים לשיפור טווח התנועה במפרק החדש. הטיפול ניתן לביצוע במרכז שיקום או בבית. המטופל לומד בתקופת השיקום תרגילים אותם הוא יכול לבצע גם בכוחות עצמו.

חלק מתהליך השיקום כולל תרגילים ותנועות אותם לומד המטופל לבצע בעצמו. לדוגמא, לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך, התרגילים מתמקדים בישיבה ועמידה לשיפור לטווח תנועת המפרק. תרגילים אלו שומרים על חוזק השרירים זמן רב לאחר הניתוח.

שיקום מיד לאחר הניתוח

לאחר הניתוח נדרשת עבודה מידית על תנועת המפרק. אם המטופל אינו סובל מכאבים משמעותיים, ניתן להתחיל את תקופת השיקום יממה לאחר הניתוח. התרגילים מתחילים עם ישיבה על קצה המיטה, עמידה וביצוע מספר צעדים עם מעט תמיכה.

המטופל עובד עם הפיזיותרפיסט על מספר תרגילים פשוטים. לדוגמא, עבודה על תנועת הקרסוליים, או מתיחת והרגעת הירכיים. במהלך השהות במרכז השיקום, ניתן לקום ולהסתובב בעזרת קביים או הליכון.

חשיבות פיזיותרפיה לתוצאת ניתוח החלפת מפרקים

מטרות הפיזיותרפיה בתקופת השיקום הן מניעת התכווצות, חינוך החולה לשיפור התנועה, וחיזוק השרירים סביב מפרק הירך באמצעות תרגילים מבוקרים. הניתוח גורם להגבלת תנועה כתוצאה מהצטלקות הרקמות סביב המפרק, ולא ניתן לבצע טווח תנועה מלא, כך שתנועת המפרק המוחלף מעוכבת.

המטופלים מונחים שלא להעמיס על מפרק הירך עם נשיאת משאות כבדים או פעילויות חריגות אחרות בבית. שיטות פרטניות של תנוחת גוף, ישיבה ושימוש במושב מוגבה בשירותים יעילות ביותר. המטופלים נדרשים שלא להפעיל את הגפיים התחתונות מעבר לקו האמצע של הגוף, בשל הסיכון לנקע במפרק המוחלף.

הימנעות מהפעלת מאמץ יתר על המפרק החדש

לאחר ניתוח החלפת מפרק, המטופלים לומדים להימנע מכפיפה מהמותניים ולומדים להשתמש בכרית בין הרגליים במהלך שכיבה על הצד שלא עבר החלפת מפרק, על מנת למנוע את הפעלת הגפיים התחתונות מעל קו האמצע של הגוף. המטופלים מקבלים תרגילים לביצוע בבית על מנת לחזק את השרירים סביב הישבן והירך. רוב המטופלים בטיפול פיזיותרפיה בתקופת השיקום לומדים לשלב את התרגילים הביתיים באופן שגרתי יומי.

ריפוי בעיסוק כחלק מתהליך השיקום – מרפאים בעיסוק בודקים עם המטופלים אמצעי זהירות הקשורים לפעילות יומיומית, ומחנכים אותם לשימוש בציוד הסתגלות זמין והשיטות הנכונות לבצע את פעילויות היומיום של החיים.

שיקום בבית

ניתן להוסיף בהדרגה יותר תרגילי חיזוק עם בניית הסיבולת. המטופל מתבקש לבצע פעילות גופנית במשך עשרים דקות עד חצי שעה, פעמיים או שלוש פעמים מדי יום, או כפי שהרופא מציע. הליכה מספר פעמים ביום מסייעת אף היא לשיקום. מתחילים עם חמש דקות בלבד, ועובדים להגברת התדירות מספר פעמים ביום. ניתן להשתמש במקל אם זקוקים לו.

בין אם השיקום מבוצע במרכז שיקום או בבית, יש להקפיד על פעילות ככל הניתן לשיפור הבריאות הכללית. חשוב לשמור על המפרק החדש במצב טוב!

יתרונות השיקום

להפקת המרב מהברך החדשה, תקופת שיקום מסייעת בהיבטים הבאים:

  • שחזור תנועה רגילה במפרק.
  • בניית הכוח והשרירים המקיפים את המפרק.
  • הקלת כאב ונפיחות.
  • שיבה לפעילות רגילה.
  • סיוע במחזור הדם, במיוחד לאחר ניתוח החלפת מפרק, למניעת בעיות קרישי דם.

אולי יעניין אותך גם:

שיקום בבית לאחר החלפת מפרק

מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי
מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי

ד"ר רויטל מלאכי, מייסדת המרכז לטיפול בברכים והחלפת מפרק ברך, מגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה מ- 10 שנים בהם היא טיפלה בהצלחה במאות מטופלים ומטופלות. טיפול באנשים תמיד משך אותי, בחירת המקצוע הגיעה ישירות מהלב!

המרכז להחלפת מפרקים

אם אתם עומדים לעבור ניתוח להחלפת מפרק,
חברת איימיס מציעה לכם את שירותי מחלקת הניתוחים האורתופדיים,
הכוללת אפשרויות טיפולים כירורגיים ברמה גבוהה, אותם מבצעים מומחים בעלי מוניטין רב,
מארצות הברית, אירופה ישראל.

למה לבחור באיימיס לניתוח החלפת מפרקים?

שלחו לנו הודעה

פוסטים נוספים:
חדש: ניתוח רובוטי להחלפת מפרקים

הפופולריות של ניתוחי החלפת מפרק הולכת ועולה. בקצב הנוכחי, ההערכה היא כי עד סוף העשור צפוי מספר המנותחים לשלש את עצמו. יש החוזים שהמספר אף

החלפת מפרק בעזרת מחשב

אוסטוארטרוזיס היא מחלת מפרקים נפוצה ביותר המתאפיינת בהריסה של הסחוס שהוא חלק מהמפרק אשר עוטף את קצות העצמות ולמעשה מאפשר תנועתיות חלקה של המפרק. כאשר

הפרוטזות המתוחכמות בעולם

אנשים רבים משתמשים בביטויים נפוצים דוגמת "המכונית היא הרגליים שלי" או "המחשב הזה הוא הידיים שלי בחוץ לארץ", אך מה אם באמת חסרות לאדם ידיים או

053-3528218
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!