כל המידע על החלפת ברך

שלחו לנו הודעה לייעוץ ראשוני

תוכן עניינים


אחד הניתוחים השכיחים והנפוצים ביותר בתחום האורתופדיה הוא  ניתוח החלפת ברך. החלפת ברך היא למעשה החלפה של הסחוס בברך. הסחוס למעשה מרפד ומצפה את המפרק וכך נמנעת שחיקה בין העצמות של הירך והברך. חשוב מאוד לדעת כי במהלך השנים עם הגיל מתרחשים שינויים ניווניים בסחוס, באזור הברך וזאת בשל העומס הרב המוטל על הברכיים. ברגע שהסחוס נפגע יש כאבים וכן הגבלה בתפקוד של המפרק והדבר גורם הן לקשיים בתנועה והן לכאבי ברכיים. ניתוח החלפת ברך הוא למעשה ניתוח אשר בו מבצעים החלפה של הסחוס במשתל מלאכותי אשר עשוי מתכת.

כיצד יודעים אם יש צורך בניתוח להחלפת מפרק ברך?

בכדי להבין האם יש צורך בניתוח מעין זה, אם אתם סובלים מכאבי ברכיים שרק הולכים ומחמירים יש לפנות לאורתופד מומחה ברכיים והחלפת מפרקים. אורתופד מעין זה מומחה גם בכל הנוגע לניתוח החלפת מפרק ירך ולכן, גם במקרה שבו יש שבר בירך או כל מצב של כאבים בירך, כדאי לפנות אליו בכדי לבדוק האם יש צורך בניתוח המדובר. הרופא המודבר יבחן את ההיסטוריה הרפואית של האדם, יבצע בדיקה גופנית וכן יתבונן בהדמיה ובצילומים אשר בוצעו לשם כך. ייתכן כי הוא ימליץ בהתאם לבדיקות השונות דווקא על טיפולים שמרניים ללא ניתוח, אך ישנם מצבים שבהם הוא יאבחן אתכם כסובלים משחיקת מפרקים ויציע לכם מספר אפשרויות של ניתוחים.

מהי שחיקת סחוס?

שחיקת סחוס בברך מדורגת על בסיס החומרה שלה. השלב הטוב ביותר כלומר ברך בריאה יוגדר בסולם ערכים בספרה 0. בשלב הראשון בצילום ההדמיה תופיע צמיחה קטנה של זיזי העצם. בשלב הזה עדיין ניתן למנוע התדרדרות של המצב באמצעות התעלמות וכן באמצעות נטילת תוספי תזונה בהמלצה של הרופא המטפל. בשלב השני בדרך כלל תתחיל תחושה של כאב ותהיה קיימת רגישות במפרק. גם במקרה זה ניתן לטפל בשחיקת הסחוס ולמנוע התדרדרות באמצעות התעמלות, ירידה במשקל או תרופות. בשלב השלישי יש נזק גלוי בסחוס כאשר המרווח בין העצמות צר. הכאבים יתאפיינו בתכיפות רבה והמפרק יהיה נוקשה ולא פעם גם נפוח. רופא יספק לאדם תרופות נרקוטיות או יציע זריקות שמכילות חומצה היאלרונית. בשלב הרביעי ניתן לצפות להחמרה אשר תבוא לידי ביטוי בשחיקה משמעותית של הסחוס, עד כדי שחיקה מוחלטת. נוזל סיכוך הברך כמעט יעלם במצב הזה וצפוי לאדם כאב חד ועוצמתי ועל כן, במקרה הזה לא נותר אלא להסיר את הסחוס הפגוע ולהחליף אותו בשתל שעשוי ממתכת ופלסטיק.

למה מפרק הברך נשחק?

מפרקי הברכיים למעשה מהווים את נקודת החיבור שבין עצמות הירכיים לבין עצמות השוק. הסחוסים אשר מצויים בקמות העצמות הם רקמות קשיחות והתפקיד שלהן הוא להזין את המפרקים ולהחליק את התנועה שבין העצמות. תהליכי שחיקת מפרקים עלולים להימשך כמה חודשים עד כמה שנים. מבחינה ביולוגית לסחוסים אין יכולת להתחדש. שחיקה של מפרקי הברכיים שולחת את אותותיה באמצעות חריקות בברך, כאבים בזמן קימה, כאבים בזמן עלייה או ירידה במדרגות ואף בתופעה של התנפחות הברכיים. כאשר אנו הולכים, רצים, קופצים או אפילו עומדים, כל כובד המשקל שלנו מוטל על עצמות הברכיים. כאשר קופצים או רצים העומס על הברכיים נעשה פי שבעה ממשקל הגוף שלנו.

איזה הליך מבוצע בניתוח החלפת מפרק ברך?

בניתוח זה החתך הניתוחי נעשה לאורך החלק הפנימי של הברך. מעבר לכך לא נעשה חיתוך נוסף של השרירים למעט חתך לאורך הגידים לצורך חשיפה של המפרק. היות שמדובר בהחלפה חלקית של מפרק הברך, חשוב מאוד לאורתופד מומחה ברכיים לוודא כי אין קרע כלשהו ברצועות או שחיקה כלשהי של אחת מהברכיים. אם מתגלה התפשטות של השחיקה בברך או מתגלה קרע של הרצועות, תידרש החלפה מלאה של מפרק הברך. אולם, כאשר אזור השחיקה לא התפשט ומדובר על החלפה חלקית, תתבצע הסרה של משטחי הסחוס הפגוע והחלפתם במשטחי על מתכת ובלוחית פוליאתילן. התפקיד שלם תהיה לשמור את תנועת ההחלקה של הברך.

אצל מי כדאי לבצע ניתוחי החלפת מפרק?

בין אם מדובר על ניתוח החלפת מפרק ברך ובין אם מדובר על ניתוח החלפת מפרק ירך, הרי שחשוב מאוד לבצע אותם רק אצל מנתחים מומחים בתחום זה, אשר מכירים היטב את ההליך הניתוחי ומנוסים בו. כמובן שכיום ניתן למצוא שיטות ניתוח חדשניות שמסיבות פחות כאבים וההליך יותר קצר ועל כן, כדאי לבדוק מול רופאים מומחים בתחום באיזו שיטות הם מנתחים והאם גם הם נוקטים בשיטות ניתוח חדשות יותר. יש לוודא כי לרופא המנתח יש המלצות רבות וכן כי יש לו מוניטין בתחום זה.

בסופו של דבר, ניתוחי החלפת מפרק הן בירך והן בברך מתבצעים בשל העובדה שהכאבים שהאדם סובל פוגעים באופן מהותי בחיים התקינים שלו ועל כן, יש לבחור במנתח שניתן לסמוך עליו כי הוא יבצע את הניתוח בצורה הטובה ביותר על מנת שהתוצאה תהיה טובה.

מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי
מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי

ד"ר רויטל מלאכי, מייסדת המרכז לטיפול בברכים והחלפת מפרק ברך, מגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה מ- 10 שנים בהם היא טיפלה בהצלחה במאות מטופלים ומטופלות. טיפול באנשים תמיד משך אותי, בחירת המקצוע הגיעה ישירות מהלב!

המרכז להחלפת מפרקים

אם אתם עומדים לעבור ניתוח להחלפת מפרק,
חברת איימיס מציעה לכם את שירותי מחלקת הניתוחים האורתופדיים,
הכוללת אפשרויות טיפולים כירורגיים ברמה גבוהה, אותם מבצעים מומחים בעלי מוניטין רב,
מארצות הברית, אירופה ישראל.

למה לבחור באיימיס לניתוח החלפת מפרקים?

שלחו לנו הודעה

פוסטים נוספים:
ביטוח בריאות: מדריך מקיף

ביטוח בריאות ממלא תפקיד חיוני בהבטחת גישה לשירותי בריאות איכותיים והגנה על אנשים מהנטל הכספי של הוצאות רפואיות. בין אם באמצעות תוכניות בחסות המעסיק, תוכניות ממשלתיות או פוליסות ביטוח בריאות פרטיות, כיסוי בריאות הולם חיוני לשמירה על רווחתו ושלוות הנפש.

ניצחון על הכאב: איך כוח ההתחדשות יכול להפוך אתכם לבריאים יותר

במהלך הנשים, אנחנו מחפשים כל הזמן דרכים כיצד להתמודד עם כאב ולהתגבר, כמה שיותר מהר, על מנת לאפשר לעצמנו לחזור בהקדם לשגרה ולהיות בריאים וחזקים יותר. המטרה שלנו היא לא למצוא פתרון לכאב בשביל לדעת איך לחיות איתו ולצידו, אלא להתגבר עליו, כך הוא ייעלם מחד ומאידך, נצא מהטיפול מחוזקים ונוכל לתפקד בצורה סדירה.

התניידות נכונה עם הליכון בגיל מבוגר

בחברה המזדקנת של ימינו, שמירה על ניידות ועצמאות היא קריטית למבוגרים, במיוחד לקשישים ובמיוחד לקשישים בשיקות לאחר ניתוח מפרקים. אתגרי הניידות בגיל מבוגר יכולים להשפיע עמוקות על איכות החיים, להוביל לאובדן עצמאות ואף להשפיע על בריאות הנפש ועל תוחלת החיים. מאמר זה שואף להאיר את החשיבות של שימוש בהליכון מיוחד המיועד למבוגרים ולמשוקמים. אמצעי עזר זה לניידות אינו רק כלי אלא קו חיים המספק יציבות, תמיכה ובטחון למשתמשים בהם. מידע זה פותח את הדלת להבנת מגוון ההליכונים הקיימים, יתרונותיהם וכיצד לבחור אחד שמתאים בצורה הטובה ביותר לצרכים. באמצעות מאמר זה, אנו שואפים להעצים מבוגרים המתמודדים עם אתגרי ניידות בידע ובהדרכה כדי לשפר את יכולת ההתניידות שלהם,ואת רווחתם הכללית. 

השפעת עודף משקל והשמנה על סיכונים כירורגיים ותוצאות בהחלפת מפרקים

ניתוח החלפת מפרקים הוא הליך נפוץ עבור אנשים הסובלים מניוון או נזק למפרקים. עם זאת, ההשפעה של עודף משקל והשמנה על הסיכונים והתוצאות של ניתוח החלפת מפרקים היא דאגה משמעותית שיש לטפל בה. מאמר זה נועד לחקור את ההשפעה של עודף משקל על סיכונים ותוצאות כירורגיות בהחלפת מפרקים, תוך הדגשת החשיבות של ניהול משקל באופטימיזציה של תוצאות המטופל.

מניעת כאבי קרסול: הגנה על מפרק כף הרגל שלך מפציעות

כאב בקרסול יכול להשפיע באופן משמעותי על הניידות ועל הפעילויות היומיומיות שלך. בין אם אתה ספורטאי, חובב כושר או סתם מתנהל בשגרת היומיום שלך, חיוני לנקוט באמצעי מניעה כדי להגן על מפרק כף הרגל שלך מפציעות. פציעות בקרסול עלולות להתרחש מסיבות שונות, כולל פעילויות הקשורות לספורט, תאונות, או אפילו נעילת הנעלה לא תקינה.

מה תפקידו של אורטופד לפציעות ספורט?

אורטופד ספורט הוא רופא אשר מתמחה בביצועים בתחום הספורט, מניעת פציעות, החלמה במקרה של פגיעה ופרוטוקול טיפולי. הפציעות יכולות להיות בשריר ובשלד כאשר ספורטאים, מכל הענפים, חשופים יותר לפגיעות כשכל ספורט מביא איתו סכנות שונות. התנהלות נכונה לפני האימון יכולה להפחית סיכונים וטיפול נכון ומהיר יכול להוביל לשיקום טוב שמאפשר לחזור לאימונים.

053-3528218
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!