החלפת מפרק כתף

שלחו לנו הודעה לייעוץ ראשוני

תוכן עניינים


החלפת מפרק כתףהחלפת מפרק כתף היא אפשרות המוצעת לחולים הסובלים מליקוי בתפקוד הכתף, כתוצאה מדלקת מפרקים שגרונית, אך לעתים רחוקות יותר לאנשים שסבלו טראומה קשה משבר בכתף.

בדרך כלל, כל מצבי הטיפול האחרים נלקחים תחילה בחשבון, כגון פיזיותרפיה ותרופות, אך החלפת מפרק כתף מספקת הקלה בכאב וניידות מוגברת לאנשים שלא חוו הקלה מטיפולים קודמים.

מאמר זה מציג סקירה כללית של ניתוח החלפת כתף, אך יש להבין שמצב כל מטופל שונה והיבטים מסוימים של הטיפול עשויים להשתנות בהתאם לצרכים האישיים והמלצות המנתח האורתופדי.

פגישת ייעוץ

הפגישה הראשונה עם מנתח אורתופדי כוללת סדרת צילומי רנטגן, בדיקה גופנית וסקירה יסודית של ההיסטוריה הרפואית. צילומי רנטגן יכולים לחשוף את מצבי העצם, משטחים משותקים פגומים וכל החללים הפגועים. הבדיקה הגופנית מסייעת לקביעת מקור הכאב בתנועה ואף את הירידה בטווח התנועה.

המטופל מתבקש לפרט את ההיסטוריה של הבעיה בכתף, כולל מידת הכאב עם פעילות, שימוש מוגבל, אובדן תנועה וכאב במנוחה, אם קיים. המטופל, המנתח ובני משפחתו הם המשתתפים הפעילים בבחירת הטיפול המתאים ביותר.

הכנה לניתוח

למעט בניתוחי חירום, הניתוח מתוזמן מראש, כך שמתאפשר מספיק זמן להתכונן לכל סיוע מיוחד בו יתכן שיהיה צורך לאחר השיבה הביתה מבית החולים. משך השהייה בבית החולים לאחר החלפת מפרק כתף הוא יומיים עד שלושה ימים. חשוב להקפיד על תרגילים ביתיים לאחר הניתוח, ולקבל טיפול פיזיותרפיה לפחות פעם או פעמיים במהלך השהות בבית החולים.

יש לחדול מהשימוש בתרופות אנטי דלקתיות, כולל אספירין, שבוע לפני הניתוח, ולהתייעץ עם הרופא טרם הפסקת השימוש בתרופות כלשהן.

סדרת בדיקות מקדימות מבוצעות שבוע עד שבועיים לפני הניתוח – בדיקות כלו כוללות בדיקות דם, אלקטרוקרדיוגראמה (EKG) או בדיקת רשומות הפעילות החשמלית של השריר, בדיקה גופנית, ופגישה עם המנתח האורתופדי והרופא המרדים, המבצע את הטיפול התרופתי לכאבים במהלך הניתוח.

הרדמה

אין לאכול או לשתות אחרי חצות לפני הניתוח. הרופא המרדים נותן למטופל הוראות על התרופות היומיות. יש להפסיק צריכת תרופות מסוימות המסבכות את הניתוח. הרופא דן עם המטופל לגבי סוג ההרדמה המתאים ביותר באופן אישי. הצורה הנפוצה ביותר היא הרדמה אזורית או זריקה חוסמת תחושה עצבית בתוספת הרדמה כללית. ניתן אף לקבל תרופות באמצעות עירוי השומרות על רגיעה ונוחות.

לאחר הניתוח, רוב החולים יכולים לאכול ארוחה כרגיל וללכת לשירותים. הרדמה אזורית מציעה הקלה ממושכת בכאב לאחר הניתוח.

חדר הניתוח

הצוות הרפואי בחדר הניתוח כולל אחיות, רופאים, טכנאים ומרדימים. המטופל מועבר לשולחן הניתוחים ומורדם. ראשו ממוקם בתנוחה הנכונה, והכתף נחשפת לטיפול.

חומר סטרילי כירורגי תלוי מעל הכתף על מנת להגן עליה. הרופא המרדים עומד ליד המטופל ועוקב אחר מצבו לאורך כל הניתוח, הנמשך כשעתיים.

מחלקת ההתאוששות לאחר הניתוח

לאחר הניתוח, המטופל מועבר ליחידת התאוששות, שם הוא מטופל על ידי אחיות מיומנות וחברי צוות ההרדמה. הם מפקחים על הסימנים החיוניים, כולל לחץ דם, דופק ונשימה, וההתאוששות מהשפעות ההרדמה.

כשהמטופל מתעורר, הוא מקבל תמיכה לכתף עם ניקוז ולעתים יחידת קירור מחוברת. התנועה, התחושה וטמפרטורת הזרוע נבדקות לעתים תכופות. צילום רנטגן של הכתף מבוצע במהלך השהות בחדר ההתאוששות.

החלמה מהניתוח

היות וניתוח החלפת מפרק כתף הוא הליך כואב, שליטה בכאב חשובה ביותר. במשך היממה לאחר הניתוח, המטופל מקבל תרופה לכאב באופן קבוע ולעתים מחובר למשאבת אנאליסיה (PCA).

ניקוז הכתף מוסר על ידי הרופא יום לאחר הניתוח. החבישה של הכתף מוסרת ומוחלפת עם חבישה קטנה יותר. העירוי נשאר במקום לנוזלים הדרושים, ואנטיביוטיקה ותרופות כאב נקבעות למשך היממה הראשונה לאחר הניתוח.

פיזיותרפיסט מלמד תרגילים לביצוע בתקופת ההחלמה בבית

כולל הוראות כתובות לביצוע התרגילים לאחר השחרור תוצאה מוצלחת של ניתוח החלפת מפרק כתף תלויה במידה רבה בביצוע קפדני של התרגילים. תכנית תרגילים מתוחכמת זו מאפשרת לשרירים להימתח ולהתחזק במשך שנה. ההשפעה הרצויה היא תפקוד אופטימלי של הכתף לאחר הניתוח.

במצבים מסיומים, יתכן שיהיה צורך בפיזיותרפיה ממושכת לאחר השחרור מבית החולים, אך רוב החולים אינם זקוקים לטיפול ממושך.

ריפוי בעיסוק בשילוב עם פיזיותרפיה

מרפא בעיסוק מספק הדרכה ומכשירים מסייעים המסייעים לשמירת העצמאות והגנה על הכתף החדשה בפעילויות יומיומיות. פיזיותרפיה היא המרכיב החשוב ביותר של ניתוח מוצלח. ביום הראשון לאחר הניתוח, טיפול פיזיותרפיה מבוצע פעמיים ביום וכולל תרגילי מתיחה פסיבית. המטופל והרופא מתכננים טיפול תרופתי לכאב והתקן חימום או קרח, חצי שעה לפני טיפול פיזיותרפיה.

כך ניתן להקל על הכאב ולאפשר ביצוע טוב יותר של התרגילים. בנוסף למפגשי פיזיותרפיה, המטופל מתבקש לבצע מספר תרגילים בעצמו, אותם הוא לומד במהלך הטיפול.

מה הם הסיכונים והסיבוכים אותם יש לקחת בחשבון כאשר מדובר על ביצוע החלפת מפרק כתף?

חשוב מאוד לדעת כי ניתוח המיועד לביצוע החלפת מפרק כתף הוא ניתוח אשר מעמיד עמו מספר סיבוכים וסכנות אפשריות. הסיבוכים שייתכן כי יוצרו בניתוח זה הם כדלקמן:

  • דימום קיצוני וחזק במקום בו בוצע הניתוח ובקרבתו
  • קושי אשר מורגש לפרק זמן מסוים במתן שתן בצורה שגרתית
  • זיהום אשר נוצר באזור הכתף, הזרועות, או בחזה
  • שברים אשר נוצרו כתוצאה ממעבר הניתוח, לרוב מדובר על שברים המופיעים בעצמות שקרובות למפרק של הכתף
  • פגיעה חזקה מבחינה עצבית בגוף
  • מגבלה אשר נוצרת לאחר הניתוח בטווח התנועה של המפרק וביציבות של הכתפיים
  • קרישי דם גדולים אשר נוצרים ברגליים

את הניתוח להחלפת מפרק הכתף, ייתכן כי תצטרכו לעבור פעם נוספת במקרים מסוימים

דבר נוסף שחשוב לדעת לפני שאנחנו ניגשים למעבר של ניתוח עבור החלפת מפרק כתף – זה העובדה שבמקרים מסומים, יהיה עלינו לבצע את הניתוח להחלפת מפרק הכתף פעם נוספת. יהיה צורך במעבר ניתוח חוזר, במקרים שבהם אין שיפור בתנועה של מפרק הכתף, פרק זמן ממושך לאחר מעבר הניתוח הראשוני, במקרים כאלה, ניאלץ לעבור את הניתוח בשנית.

בנוסף, בניגוד למה שאנשים רבים חושבים – בהחלט ניתן ואפשרי לשבור או לפרוק את מפרק הכתף המלאכותי שהותקן בגופכם, ועל כן, יש להיזהר עם המפרק החדש שלכם. ישנם מקרים רבים נוספים, בהם לאחר ביצוע הניתוח עבור החלפת מפרק כתף – ישנו זיהום אשר נוצר במקום שבו הניתוח בוצע. זיהום שכזה, מופיע לרוב בשל העובדה שחיידקים רבים מצטברים סביב אזור הניתוח, ומביאים לזיהום נקודתי שלו. במקרים כאלה, חשוב להיוועץ עם הרופא שלכם בהקדם האפשרי.

לסיכום, אם אתם צריכים לעבור ניתוח להחלפת מפרק כתף, חשוב שתבואו מוכנים לקראת התהליך, שתבחרו את הרופא עליו אתם סומכים, תקראו מידע מקצועי על הנושא, תדברו עם אנשים שאתם מכירים, הצטרפו לקבוצות פייסבוק בתחום ובדקו מה הניתוח דורש מכם, גם בהיבט של הכנה לקראת וגם בהיבט של שיקום כמובן כמו למשל טיפולי פיזיותרפיה מקצועיים.

מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי
מומחית לטיפול בברכים ד"ר רויטל מלאכי

ד"ר רויטל מלאכי, מייסדת המרכז לטיפול בברכים והחלפת מפרק ברך, מגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה מ- 10 שנים בהם היא טיפלה בהצלחה במאות מטופלים ומטופלות. טיפול באנשים תמיד משך אותי, בחירת המקצוע הגיעה ישירות מהלב!

המרכז להחלפת מפרקים

אם אתם עומדים לעבור ניתוח להחלפת מפרק,
חברת איימיס מציעה לכם את שירותי מחלקת הניתוחים האורתופדיים,
הכוללת אפשרויות טיפולים כירורגיים ברמה גבוהה, אותם מבצעים מומחים בעלי מוניטין רב,
מארצות הברית, אירופה ישראל.

למה לבחור באיימיס לניתוח החלפת מפרקים?

שלחו לנו הודעה

פוסטים נוספים:
חדש: ניתוח רובוטי להחלפת מפרקים

הפופולריות של ניתוחי החלפת מפרק הולכת ועולה. בקצב הנוכחי, ההערכה היא כי עד סוף העשור צפוי מספר המנותחים לשלש את עצמו. יש החוזים שהמספר אף

החלפת מפרק בעזרת מחשב

אוסטוארטרוזיס היא מחלת מפרקים נפוצה ביותר המתאפיינת בהריסה של הסחוס שהוא חלק מהמפרק אשר עוטף את קצות העצמות ולמעשה מאפשר תנועתיות חלקה של המפרק. כאשר

הפרוטזות המתוחכמות בעולם

אנשים רבים משתמשים בביטויים נפוצים דוגמת "המכונית היא הרגליים שלי" או "המחשב הזה הוא הידיים שלי בחוץ לארץ", אך מה אם באמת חסרות לאדם ידיים או

053-3528218
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!